Σάββατο 6 Νοεμβρίου 2010

Boom bap ή Βούμ βάρ;

Σε κάθε μουσικό είδος υπάρχουν αυτές οι υποκατηγορίες/ρεύματα που δίνουν το δικαίωμα σε κάποιον “ψαγμένο” να διαχωρίσει την θέση του από τους υπόλοιπους “ψαγμένους αλλά όχι τόσο όσο αυτός”. Για παράδειγμα δεν ακούνε όλοι την ίδια jazz. Άλλοι ακούνε soul jazz και fusion (1960-1970) και άλλοι ακούνε bebop και free jazz (1940-1950). Όπως είναι φυσιολογικό τα ρεύματα αυτά διαχωρίζονται κυρίως λόγω των ιδιαίτερων μουσικών χαρακτηριστικών τους αλλά και χωροχρονικά.


Ανάλογα με το μουσικό είδος αλλάζει ο δείκτης της ηλικίας του εκάστοτε κοινού αλλά κυρίως αλλάζει αυτό που λέω “δείκτης του κόμπλεξ”. Φαντάζομαι στους κύκλους των fans της κλασσικής μουσικής δεν θα υπάρχει τέτοιος ρατσισμός που υπάρχει ανάμεσα σε αυτούς που ακούνε διαφορετικά είδη metal ή hip hop. Η αλήθεια είναι πως έπιασα κι εγώ τα 2 χειρότερα είδη όσον αφορά το δείκτη του κόμπλεξ. Θα καταπιαστώ με το hip hop για τώρα μιάς και είναι μου είναι πιό οικείο.


Για χρόνια προσπαθούσα να καταλάβω γιατί ασχολούνται τόσα άτομα με αυτή την μουσική. Προφανώς αναφέρομαι σε αυτούς που παράγουνε και όχι σε αυτούς που ακούνε. Κάποια στιγμή στην ένδοξη ηλικία των 20 το κατάλαβα...

Είναι πάρα πολύ εύκολο!! Δεν χρειάζεται να ξέρεις κάποιο όργανο, δεν χρειάζεσαι μουσική παιδεία, δεν χρειάζεσαι νότες και ωδεία!! Απλά παίρνεις ένα μικρόφωνο (και ένα PC) και χώνεις για όλα αυτά που σε μαστίζουνε και θες να τα βγάλεις από μέσα σου. Ακόμα και ο χειρότερος παραγωγός του πλανήτη να είσαι, θα καταφέρεις να συνθέσεις ένα “ντάπα ντούπα” με ήχους τάπερ για beat.


Στο hip hop υπάρχουν τόσες υποκατηγορίες που χρειάζεσαι το τηλέφωνο του Loyal T για να τις θυμηθείς όλες. Παραθέτω μερικά παραδείγματα: Old school, electro, gangsta rap, boom bap, west coast, east coast, southern, abstract, british, crunk, hyphy, jazz rap, g-funk, grime, christian (πάντα υπάρχει κάποιος μαλάκας), death rap και το battle rap το οποίο ακόμα δεν έχω καταλάβει τι σκατά είναι. Μάλλον είναι το rap που ακούς στο αμάξι την ώρα που πας σε αγώνα του Ζαμπίδη...


Είμαι σίγουρος πως κάποιοι από εσάς που διαβάζετε αυτό το άρθρο ήδη ανεβάσατε θερμοκρασία καθώς είδατε να αναφέρω είδη τα οποία μάλλον δεν εγκρίνετε ως hip hop. Αυτό είναι και η απόδειξη του δείκτη του κόμπλεξ. Άμα μπλέξεις με το hip hop είσαι καταδικασμένος να συγχίζεσαι που και που με κάτι τέτοια.


Συνήθως οι πιό σκληροπυρηνικοί του είδους είναι αυτοί που γουστάρουν boom bap. Τι είναι άραγε αυτό; Επειδή δεν γράφω dissertation αλλά άρθρο στο blog των Kroogers θα περιοριστώ να πώ πως είναι ο Νεο-υορκέζικος σκοτεινός ήχος της δεκαετίας του 1990 με τα βαριά beat. Βασικά γαμάει και δέρνει το είδος και εγώ προσωπικά όταν ακούω την λέξη hip hop κατευθείαν σε αυτό τον ήχο πάει το μυαλό μου. Το πρόβλημα όμως είναι πως πλέον το boom bap εν έτη 2010 έχει αρχίσει να μου σπάει τα νεύρα. Το ακούω σαν ονομασία πιο πολύ και από το ΔΝΤ. Δεν αντέχω άλλο με όλους τους έλληνες ράπερς που ακούνε ακόμα ότι άκουγαν στα 16 τους και το παίζουν σκληροί με ένα είδος μουσικής το οποίο έχει 4 στοιχεία λες και είναι ο captain planet. Και εγώ αυτά άκουγα και ακόμα βάζω να ακούσω godfather don αλλά μεγάλωσα και δεν μπορώ να συνεχίσω να συμπεριφέρομαι σαν κομπλεξικός έφηβος που κράζει οτιδήποτε δεν του αρέσει. Βρήκανε τώρα αυτόν τον όρο και μας τα κάνανε τσουρέκια για να μπορέσουμε να καταλάβουμε όλοι πως δεν ακούνε εμπορικό ή abstract hip hop αλλά αυθεντικά πράγματα.


Και προς όλους αυτούς που αναφέρονται στον όρο “ελληνικό boom bap” τους έχω μία πληροφορία που τους ενδιαφέρει: Δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα. Εκτός και αν υπήρχανε τίποτα έλληνες ράπερς στην Νέα Υόρκη την δεκαετία του ’90 και έχωναν ρίμες για πυροβολισμούς και συμμορίες στα ελληνικά. Εγώ προσωπικά δεν έχω ακούσει ποτέ για τέτοια φάση. Άμα έχει κανένας white label με τέτοιο σπάνιο υλικό να μου το στείλει.

Τώρα πάλι αν εννοούν σύγχρονα ελληνικά τζατζικοράπ συγκροτήματα όταν χρησιμοποιούν τον όρο αυτό, είναι απλά εκτός τόπου και χρόνου. Μάλλον θα έπρεπε να δημιουργήσουν τον αντίστοιχο ελληνικό όρο “βουμ βάρ”.


Και για όσους χρειάζονται περαιτέρω πειστήρια για τα λεγόμενά μου μπορούνε να ακούσουνε το παρακάτω κομμάτι και να ψάξουν να βρουν τι κοινό έχει με το ελληνικό ραπ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου